Els mitjans i la discriminació en temps d’eleccions

Arriba l’època de les eleccions i una vegada més, afloren propostes de tots els partits polítics amb la finalitat de reunir la quantitat de vots necessària per a accedir en el poder. Al mateix temps, estem en un moment històric en el qual tenim una sobredosi d’informació: des de la massificació d’internet, a més dels mitjans tradicionals (diaris, revistes, televisió) tenim les seves versions en digital, apps, blogs i xarxes socials. Aquests dos últims, segons l’informe Digitalnewsreport.es 2018, són la preferència del rang etario de 18 a 54 any: per al 37% dels usuaris de 18 a 24 anys, el 21% dels de 25 a 34, el 17% dels internautes de 35 a 44 i el 13% dels de 45 a 54 anys.

Llavors, què passa quan llegim vas titular en època de campanyes electorals? Ocorre que, partint de la base que existeixen notícies de dubtosa fiabilitat o tergiversades, les persones candidates les exploten i difonen a través dels seus discursos per a guanyar seguidores basats en l’odi a un enemic comú. Estem així, embolicats en una xarxa on la ignorància ens lleva a aferrar-nos a la por i a creure en les paraules d’algú que les empra amb una fi tendenciosa i que fomenta encara més la discriminació.

Siguem realistes: els partits polítics generen discursos que estan dividint a la societat. Apel·len a les emociones, que a diferència dels sentiments, manquen d’intel·ligència. Busquen tocar les fibres del cor perquè s’ennuvoli la raó i la perspectiva enfront de l’instint de supervivència.

En aquest context, col·lectius com els migrants “sense papers”, musulmanes, gitanos, magrebins són els més perjudicats. Existeixen organitzacions, periodistes i xarxes socials abocades analitzar i evidenciar els bulos/ fake news. Exemples són: l’Observatori d’islamofòbia en els mitjans, el European Association for ViewersInterests (Associació europea per als interessos dels espectadores), @malditobulo i altres publicacions. Però, una vegada que la notícia falsa es publica, el mal ja està fet. I revertir o desmentir no sempre es visibilitza con la mateixa repercusión.

El Observatori de la Islamofòbia en els mitjans va publicar un informe a l’octubre de 2018 on conclou que més del 60% de les notícies analitzades al llarg de 2017 són islamófobas.

Aconsegueix amb fer una cerca ràpida en internet per a veure la «temàtica» dels bulos. Els vas titular anuncien «successos» que atempten als drets humans fonamentals: salut, habitatge, educació i seguretat. I casualment, aquest tòpic li ho centro dels discursos polítics i font de riquesa econòmica dels lobbies empresarials que els apoyan.

En conseqüència, hem d’apel·lar al nostre sentit comú. No ens quedem només con el titular. Hem d’atrevir-nos a sospitar i investigar si se cert. En les eleccions es determina ho destino de tota la societat, hem de ser responsables i prendre consciència d’això.

Coneixent i entenent la realitat d’aquests col·lectius, podrem tancar la bretxa. Por ho empro de les notícies falses per a guanyar vots, ells reben diàriament insults i agressions físiques irracionalment. No hi ha cap justificació per a aquests fets ni per a les postures xenòfobes. La nostra determinació per a construir una societat diversa i multicultural des de les urnes i ho activisme social ho pot contrarestar.

Referència:
EITB.eus [EnJake]. (2019, abril 05) 360º: Redes sociales y extremas derechas. Recuperat de: https://www.eitb.eus/es/television/programas/en-jake/videos/detalle/6317795/video-eider-hurtado-adelanta-programa-360o-en-jake-4-abril/

Amoedo, A., Vara-Miguel, A, Negredo S. Informe DigitalNewsReport.es (adaptació) (gener 2018).  Facultad de Comunicación. Universidad de Navarra. Consulta on line. https://www.digitalnewsreport.es/2018/el-consumo-de-medios-tradicionales-offline-continua-en-descenso-y-se-iguala-al-del-conjunto-de-medios-online/

Observatorio de la islamofobia en los medios. (2017, juliol 16) Noticias falsas, clasificación y alerta. Recuperat de: http://www.observatorioislamofobia.org/2017/07/16/noticias-falsas-clasificacion-alerta/