IDENTITAT DEL PROJECTE: Comunicació i Educació pel Desenvolupament

Els continguts del projecte Fòrum Comunicació, Educació i Ciutadania es treballen al voltant de l’Educació i la Comunicació per al desenvolupament enteses com a eixos essencials per garantir la construcció d’una ciutadania responsable, informada, crítica i capaç.

Educació per al desenvolupament

Avui, més que mai, hem de saber construir i promoure un concepte de ciutadania que sigui crítica i responsable amb el seu entorn sociocultural.

Són moltes les qüestions i canvis socials que s’han produït, que posen en crisi la manera en com hem ordenat i valorat la nostra societat al llarg dels anys. D’una banda, podem dir que vivim en una societat (global i local) en la que la diversitat cultural ha deixat de ser una anècdota per convertir-se en un fet, en una realitat. Així, els nostres escenaris socials, culturals i educatius han canviat, i hem d’ajustar la manera en com representem, construïm i parlem de la nostra societat. Hem de fer visible aquesta diversitat cultural d’una manera responsable, en la que tothom té el dret de ser protagonista de les seves experiències.

A més, observem que aquesta diversitat cultural, sovint és estigmatitzada d’una manera injusta a qui s’identifica com a ‘marginal’, estranya o problemàtica. Fet que s’agreuja si tenim en compte que és en aquests col·lectius sobre qui més recauen les conseqüències del repartiment desigual dels recursos econòmics i naturals, i que disposen de menys oportunitats socials provocant desigualtats socioculturals, sociodemogràfiques i de gènere.

D’altra banda, vivim en un moment en el qual hem d’assumir un exercici responsable sobre les nostres activitats per crear una societat que sigui més sostenible i perdurable al llarg del temps, que treballi per un model econòmic sostenible i equitatiu que eviti situacions d’explotació de recursos naturals i humans, i que promogui una distribució de recursos més justa que permeti el desenvolupament de les societats i països empobrits.

És per tot això doncs que l’Educació per al desenvolupament, que basa les seves propostes en l’observació i resolució d’aquests fets, és fonamental per consolidar un procés educatiu que possibiliti un canvi social dirigit a construir una societat responsable i solidaria. És des de l’Educació per al desenvolupament que podem detectar i identificar quines són les causes de la desigualtat social en les que avui encara convivim; treballar d’una manera col·laborativa per aconseguir el canvi social; interrogar la nostra societat d’una manera responsable; promoure la interculturalitat com la base a partir de la qual compartir experiències i crear coneixement….

Comunicació per al desenvolupament

Pensem que la comunicació és un dels escenaris principals de la nostra societat des de la qual poder començar a treballar pel canvi social. És en els escenaris mediàtics des d’on molt sovint es naturalitzen les situacions de desigualtat social i de gènere associades amb la diversitat cultural i amb la divisió Nord-Sud del planeta. És en els escenaris mediàtics des d’on es promou una imatge idealitzada de la societat, protagonitzada principalment per persones blanques, occidentals, i de classe benestant. És també en aquests escenaris des dels quals es promou una cultura del consum que no és responsable amb els recursos humans, naturals i econòmics.

Per tot això, creiem que la promoció d’una mirada crítica vers les lògiques de representació i les rutines informatives és fonalmental a l’hora de construir una ciutadania crítca, que pugui adquirir un vocabulari propi que deslegitimi els valors que es promouen des dels exercicis comunicatius irresponables, i que sigui capaç de contestar i crear debats, i construir-se una opinió personal i exercicis comunicatius responsables.

En definitiva, treballar el dret al relat propi: tant per dotar d’identitat a les cultures o col·lectius silenciats, menystinguts, estigmatitzats o discriminats històricament, com per apoderar la ciutadania perquè cada opinió i experiència tingui el mateix valor.