PROPOSTA DE CINEFÒRUM

Roba tòxica

Títol: “Roba tòxica” Any: 2001 Direcció: Jordi Vilardell
Durada: 25’ 21”
Producció: Televisió de Catalunya per a “Latituds”
Gènere: Documental
Temes: Consum Responsable en la roba
Recomanada: Es pot treballar a partir de primer cicle d’ESO
Localització: Latituds

Sinopsi: Documental que a partir del seguiment de diferents campanyes dirigides per entitats de referència mundial com Greenpeace i Setem, denuncía l’us de substancies i tècniques de treball nocives per la salut, alhora que posa en evidencia la explotació de recursos naturals i humans que sustenta gran part de l’estructura laboral de la indústria de la moda. És gracies a la feina feta en aquestes campanyes per la que multinacionals de renom com Nike, H&M, Puma o Adidas han adquirit un compromís per la eradicació d’aquestes dinàmiques laborals i eliminar la utilització de substàncies tòxiques en la confecció dels seus objectes de consum.

Contextualització: La globalització econòmica en què vivim fa que sigui molt difícil seguir la traça dels productes que trobam a les nostres botigues i grans magatzems. Especialment en el món de la moda ens podem trobar amb objectes de consum manufacturats a diferents països del món tot seguin una cadena de producció que intenta cercar un estalvi d’inversions a qualsevol preu, i que a cops desemboca en dinàmiques laborals que promouen una explotació de recursos naturals i de mà d’obra.

En aquest sentit és important treballar per un consum responsable que ens permeti conèixer què s’amaga darrera la indústria de la moda, què implica comprar a un baix cost, i ser crítics amb la nostra societat de consum que tant ens anima a comprar mitjançant la producció d’uns missatges publicitaris totalment idealistes. Finalment, hem de ser molt conscients que la globalització econòmica afavoreix que les societats occidentals externalitzem als països en vies de desenvolupament aquells aspectes relacionats amb la cadena de producció que són més problemàtics i que afecten als drets laborals i al medi ambient.

Objectius específics:

  • Conèixer diferents pràctiques abusives relacionades amb la industria de la moda i la societat de consum.
  • Ser conscients de certes situacions de desigualtat i injustícia social com la explotació de mà d’obra i dels recursos naturals.
  • Reflexionar sobre la responsabilitat de la societat de consum i sobre quines conseqüències té devers el món laboral.
  • Entendre conceptes com la globalització i l’externalització.

Propostes de treball i debat:
Societat de consum i responsabilitat social

  • Què t’han semblat les diferents campanyes de concienciació i activisme realitzat per les ONGd Greenpeace i Setem? Et semblen importants? Et semblen útils? Tu hi participaries?
  • Per quin motiu han de ser aquestes entitats les que denunciïn la realitat en la que viuen alguns treballadors i treballadores, i no és la pròpia empresa la que adquireix aquesta responsabilitat? Creus que es tracta d’una situació d’abús de poder?
  • Quin paper creus que té la publicitat en el nostre dia a dia? Per què és tan important? Coneixes algun anunci responsable? És a dir, un anunci que realment expliqui d’on surten i quina és la cadena de producció d’allò que volem comprar? Creus que ens ho haurien de dir? Si no ens ho diuen, vol dir que ens enganyen?
  • Valoreu el fet que si no som conscients d’allò que comprem, vol dir que contribuim al manteniment de les pràctiques abusives de la indústria de la moda.

Globalització i externalització

  • Com creus que podem ser més responsables alhora de comprar roba? T’agradaria saber quin és el circuit de producció de la roba que compres? Quin criteri tenim alhora de comprar roba? Som conscients que els preus baixos sovint són possibles per que darrera de la cadena de producció s’amaguen pràctiques abusives?
  • Coneixes què és la globalització econòmica? Cerca informació si cal. Una vegada ho has fet, reflexiona:
    • Qui té el control del sistema de relacions que els països desenvolupats mantenen amb els països en vies de desenvolupament? Et semblen unes relacions justes? Són igualitàries?
    • De quina manera aquestes relacions intervenen en els salaris que es decideixen pagar? I en les condicions laborals? I en el preu definitiu del producte que comprem?
    • Creus que la globalització intervé en el món idealitzat dels estils de vida que es promouen en els missatges publicitaris?
    • Creus que aquesta imatge idealitzada possibilita que no siguem conscients de que externalitzem tot allò que considerem intolerable com a societat als països en vies de desenvolupament?

Segueix la pista a la roba que compres
Us proposem una activitat de recerca. Per grups o individualment escolliu dues peces de roba de les que duis posades ara mateix o que teniu al vostre armari de casa. Ajudats d’internet o acudint a la botiga on la compràreu mirau de respondre a les següents preguntes:

  • De quina marca són?
  • Quin és el seu cost de mercat? Ho trobau barat o car? Per què?
  • Qui són els treballadors i treballadores principals que han confeccionat la peça de roba: nins i nines, dones, homes? De quin país?
  • Seguim la seva traça: Quants països o geografies diferents han fet possible la seva producció: qui ho dissenya, qui fa els patrons, qui la colora o decolora, qui li cus els botons,..?
  • Quins varen ser els principals motius que us varen fer decidir a comprar-la?
  • Es un peça de roba que es publicita? Per quin mitjà? Quins són els valors que s’associen a la seva compra? Va influir en la teva decisió de compra?
  • Averigua si aquesta marca està denunciada per alguna ONGd o altra organització per vulneració dels drets humans, per contaminació mediambiental, per vulneració dels drets laborals, per explotació infantil, etc…

Finalment considerau que la peça de roba s’ha produït d’una forma responsable? Si no és així escriviu una carta a algun dels responsables que han intervingut en la seva producció fent-los saber la vostra opinió

Vocabulari específic: Multinacionals, Globalització, Externalització de la producció, Cadena alimentària, Cadena de producció, Silicosi, Sandblasting