Per què és important:

Per què mostra com d’interioritzats tenim els estereotips sobre el que suposem que pot ser o representar una cultura, una ètnia, un país… diferent. A través de la caricatura, ofereix un exemple visual i ràpid de com engraellem a les persones des del simplisme i els jutgem sense saber qui són i els seus actes. Ens mostra com molt sovint posam etiquetes a les persones basades en estereotips culturals, oferint explicacions generalistes a la vegada que injustes.

Objectius

  • Promoure la consciència crítica.

  • Desmuntar els estereotips: prejutjar a les persones sense conèixer-les i posar etiquetes segons el seu aspecte físic, condició social, cultura…

  • Identificar i qüestionar els diferents estereotips que puguin aparèixer tant al vídeo com a la classe.

Proposta de debat

Una vegada visionat el vídeo, obrim un debat al voltant de les següents preguntes:

  • Què us han semblat les caricatures que heu vist? Les heu identificat fàcilment o us han provocat estranyesa?

  • Alguna vegada us han mirat o jutjat amb unes “ulleres racistes? Com us vau sentir? En quina situació us va passar? Us va semblar just?

  • Alguna vegada heu mirat a algú amb “les ulleres racistes”? Éreu conscients de que les portàveu posades? En quina situació us va passar?Trobau que vas ser una situació justa?

Propostes de treball:

– Analitza com s’han representat les diferents cultures:

  • Et sembla que totes es representen igual?

  • Et sembla que alguna de les representacions és més exagerada o més ofensiva que les altres?

  • T’has reconegut amb alguna?

  • Es representa igual la raça blanca que la negre, per exemple?

  • Es representa igual les persones occidentals de l’asiàtica? I que la marroquí?

– El paper de l’humor i la caricatura:

Quan hem vist el vídeo de ben segur que hem rigut. És normal ja que per representar les diferents cultures s’ha escollit la caricatura per fer-ho.

Aquesta és la seva definició:

Representació d’una persona en què s’exageren certs trets caractarístics, especialment amb l’objecte de produir un efecte grotesc.

Imitació no gens reeixida, ridícula, d’alguna cosa.

Podem observar doncs que les caricatures, tot i que la majoría de vegades poden fer riure, no tenen la intenció de ser fidels a la realitat. Més aviat tenen la voluntat de ridiculitzar a qui es representa.

Compara ara aquesta definició amb la respresentació de com el vídeo fa una caricatura de la cultura blanca-occidental. Segur que exagera les seves característiques però:

  • La representa d’una manera ridícula? Per quin motiu no?

  • Per què costa tant representar de manera ridícula la cultura blanca-occidental però la negra, la asiàtica o la mexicana no?

  • Com és que ens hem acostumat a veure representacions o caricatiures ridícules d’aquestes altres cultures però no de la blanca-occidental?

  • Per què sí ens podem riure de les altres cultures però no de la blanca-occidental?

  • Diries que el sentit de l’humor a vegades el té qui pot i no qui vol?

Dinàmica per a reflexionar:

En el cas de que hi hagi diferents nacionalitats, o llocs de procedència a l’aula, es faran grups per a cada una de les identitats. Si no es dóna el cas, es faran grups i la persona dinamitzadora assignarà nacionalitats a cada un dels grups. Per exemple, persones de Mallorca, Múrcia, Ceuta, Andalusia…. ó Espanya, Marroc, Bolívia, França…

Es demanarà a cada grup que anoti en un full de paper els principals trets que caracteritzen a la cultura a la que pertanyen. En una altra fulla s’anotarà els trets característics que es consideri que tenen els altres grups.

Al finalitzar es posaran en comú les informacions aportades per tots els grups.

Quan s’hagi compartit, obrirem un debat:

  • Us heu sorprès de com ens veiem nosaltres mateixos i com ens veuen els altres?

  • Pensau que les descripcions que s’han fet de totes les nacionalitats o llocs de procedència són reals? Coneixeu a algú que no s’assembli gens a com ha estat descrit?

  • Penseu que les descripcions que s’han fet han estat molt reflexionades o s’han el·laborat segons el que es “dóna per suposat”?

  • Sabem que necessitam poder organitzar els nostres pensaments davant qualsevol fet, però creieu que és bo etiquetar a les persones? Perquè?

  • Penseu que els estereotips poden afectar a les persones? De quina manera?

Àmbit de treball a l’aula:

Per exemple, aquesta càpsula podria estar emmarcada dins les assignatures de llengües: Castellà, Català, Anglès, Alemany… Concretament per poder explicar les diferències entre significat i significant, així com els signes i els símbols.

Vocabulari:

caricatura

prejudici social

expectatives socials

humor i relacions de poder