CÀPSULA MUNTATGE PUBLICITAT TELÈFONS MÒBILS

Telèfons mòbils: la cara oculta dels serveis y la immediatesa

Et proposem treballar al voltant d’aquest muntatge audiovisual compost per diferents anuncis de telefonia mòbil:

Publicitat i cultura del consum

  • Un dels objectius principals de la publicitat és la promoció de la cultura del consum, entenent que és una de les activitats principals a partir de les que ens fem visibles socialment.
  • La publicitat utilitza tota una sèrie de retòriques espectaculars al servei de la seducció: imatges embellides i impactants, música i so amb ritme i fàcils de recordar, i relats que apel·len al món de les emocions.
  • Bona part de la cultura del consum, es sosté i és possible gràcies a l’explotació de recursos naturals i l’explotació de mà d’obra que s’amaga darrere de relats preciosistes i que parlen de la inclusió social d’una part reduïda i determinada de la població mundial.
  • En termes generals, els relats audiovisuals es construeixen sota una mirada que respon als interessos d’una societat capitalista i occidental.

Telefonia mòbil i consum

  • Les campanyes publicitàries de telèfons mòbils promouen un consum continu en benefici dels serveis i la immediatesa de les pràctiques de comunicació.
  • Les principals eines de seducció són un disseny d’última generació, l’acumulació de dispositius i aplicacions que fan dels telèfons una de les eines principals per gaudir de l’oci, i la il·lusió d’estar permanentment connectats amb qualsevol persona d’arreu del món.
  • Avui dia, el preu mitjà d’un mòbil és d’uns 150 €. Tot i així, és un dels objectes més venuts.

Què amaguen aquestes campanyes?

  • La industria de telefonia mòbil és rentable gràcies a l’explotació de mà d’obra barata que normalment s’aconsegueix als països en vies de desenvolupament.
  • Construeixen una relació de pseudo-esclavitud amb una oferta laboral miserable, però gairebé l’única per tirar endavant en entorns empobrits amb manca de recursos.
  • Moltes d’aquestes persones explotades són criatures de les quals s’aprofita la seva constitució menuda per realitzar tasques de difícil accés, que treballen llargues jornades, i que estan en contacte amb productes nocius per la seva salut.
  • Els minerals necessaris per a l’elaboració de telèfons mòbils s’obtenen de l’explotació de mines de països empobrits, controlades per corporacions de països desenvolupats, fent que els beneficis de la seva obtenció i manipulació no tingui cap impacte positiu en el seu lloc d’origen.
    Els telèfons mòbils s’han convertit en un bé preuat per les societats dels països desenvolupats i, moltes vegades, són símbol d’un estatus o classe social en concret. Aquest fet promou un cert sentiment de competència que és impulsat per la industria del consum.
    La il·lusió de la connectivitat permanent promou la idea que tothom està connectat i que tothom té accés a aquestes tecnologies. Hem de saber que nomes un 6% de la població mundial està connectada.