Exercici Crític: Alimentos Kilométricos

Dissabte 2 de juliol de 2016

Dissabte 2 de juliol de 2016

[av_heading tag=’h2′ padding=’12’ heading=’Consum Responsable Contrapublicitat i Coneixement del Medi’ color=’custom-color-heading’ style=’blockquote modern-quote’ custom_font=’#f7b001′ size=” subheading_active=’subheading_above’ subheading_size=’18’ custom_class=”]
EXERCICI CRÍTIC
[/av_heading]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

Alimentos Kilométricos”

Any: 2014

Producció: Amics de la Terra

Durada: 1 min 34 segons.

Gènere: Contrapublicitat

Recomanada: a partir de 1er de la ESO

Temes: Consum Responsble, Petjada ecològica, Matemàtiques, Coneixement del medi

[/av_textblock]

[av_video src=’https://www.youtube.com/watch?v=5kpYPWG3OKs’ format=’16-9′ width=’16’ height=’9′]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

Per què és important:

  • Dóna a conèixer que certes activitats i industries agricoles i alimentaries són perjudicials pel medi ambient.

  • Dóna a conèixer que certs tipus de cultiu afecten la qualitat de vida de les persones que viuen allà on es cultiva.

  • Ens convida a consumir productes locals i de temporada.

Reflexió prèvia:

Després d’haver vist aquest anunci, com descrius què és la campanya «Alimentos kilométricos»? A què fa referència? Què és el que ens vol dir aquest anunci? Què és el que està qüestionant? Quines alternatives ens proposa?

Activitat 1:

El·labora una llista de tots els ingredients que apareixen en aquesta publicitat. Una vegada elaborada indica d’on provenen segons l’anunci (localitat, regió, comunitat autònoma, país).

Creus que aquests aliments els pots trobar a la teva localitat? Per quin motiu creus que fem portar aliments d’altres llocs que podem obtenir al nostre entorn més pròxim? Sabem realment què costa i què implica? Per resoldre aquestes qüestions, et proposem el següent exercici:

    • De quin país procedeixen? Situa’l en el Mapa de Peters.
    • A quants kilòmetres està de casa teva?
    • Penses que val la pena portar-los des de tan lluny?
    • Elabora quin és l’itinerari que han hagut de recórrer per arribar fins aquí. Penses que tota la maquinaria que es necessita per envasar i transportar els aliments i fer-los arribar fins aquí és bo per a l’entorn i el mediambient?
    • Fes un càlcul de l’energia i la contaminació que aquest itinerari suposa. A la pàgina www.alimentoskilometricos.org pots calcular quin és l’impacte que pot tenir fer portar aliments que pots trobar al teu entorn d’un altre país.

Activitat 2:

  • Què vol dir que un producte és de kilòmetre zero? Cerca informació per internet.

  • Elabora un menú amb productes de kilòmetre zero. És molt complicat? És fàcil i creatiu?

  • Tal com has fet en l’exercici anterior, elabora una llista de quin ha estat l’itinerari de conservació i transport necessari per què els aliments arribin a casa teva.

  • Has estalviat en impacte ambiental i en transport? Per calcular-ho pots utilitzar la mateixa pàgina

    www.alimentoskilometricos.org en la que calcularàs el tant per cent de l’energia i contaminació que estalvies.

Activitat 3 :

Cada estació de l’any permet que cultivem determinats productes. Aquestes són els productes de temporada. Fes una llista amb els productes de temporada de les 4 estacions de l’any.

Per grups, elaborau una fitxa d’un producte de temporàda que escolliu i que es cultivi prop d’on viviu. Heu de fer constar:

  • Moment i tipus de cultiu

  • Temporada de l’any per menjar

  • Propietats i vitamines

  • Una recepta

Quines són les avantatges que aconseguim consumint productes de temporada? Quins són els costos i l’impacte ecològic que ens estalviem? Creus que els productes de temporada solen ser de kilòmetre 0? Per què?

Activitat 4:

Les pastanagues són verdures molt riques en Fòsfor. Saps per què és important que consumim fòsfor habitualment? Si no ho saps, pots fer recerca!

Et proposem que calculis quina quantitat de pastanagues necessites per elaborar un suc amb la quantitat de consum diari de fòsfor recomanada, que és de 700mg al dia.

Per fer-ho, tingues en compte les següents dades:

Nivell de Fòsfor

Ecològica

Convencional

100 gr pastanaga

80.91 mg de fòsfor

44.00 mg de fòsfor

  • Quantes pastanagues de cultiu ecològic necessites per aconseguir la dosi de fòsfor recomanada per al consum diari?

  • I de pastanagues de cultiu convencional, quantes en necessites

  • Quina diferència existeix entre l’una i l’altra? Creus que surts guanyant?

VOCABULARI: Sobirania alimentària, Antibiòtic, Deforestació, Indígena, Transgènic, Pesticida, Producte Local, Producte de kilòmetre zero, Producte de Temporada, Impacte Ambiental, Impacte Social, Biodiversitat, Model Agroindustrial.

Per saber més:

Amics de la Terra: Campanya Aliments Kilomètrics

Informe Aliments Kilomètrics i cost Co2: Revista República

[/av_textblock]

[av_one_fourth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]
[av_button label=’DESCARREGA PDF’ link=’manually,https://educomunica.isf.es/wp-content/uploads/sites/40/2016/04/Alimentos-Kilom%C3%A9tricos1.pdf’ link_target=’_blank’ size=’small’ position=’center’ icon_select=’yes’ icon=’ue87f’ font=’entypo-fontello’ color=’custom’ custom_bg=’#02bac3′ custom_font=’#ffffff’]
[/av_one_fourth]

[av_hr class=’default’ height=’40’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]

[av_social_share title=’Compartir esta entrada’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=”][/av_social_share]

0 Comments

Submit a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.