Bona Pràctica: Dones Comunicadores a Àfrica

Dilluns 27 de juny de 2016

Dilluns 27 de juny de 2016

[av_heading heading='”Dones comunicadores a Àfrica”‘ tag=’h2′ style=’blockquote modern-quote’ size=” subheading_active=’subheading_above’ subheading_size=’18’ padding=’12’ color=’custom-color-heading’ custom_font=’#f7b001′]
BONA PRÀCTICA PERIODÍSTICA
[/av_heading]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
Temes: comunicació, interculturalitat, diversitat cultural, noves tecnologies, dones
[/av_textblock]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

“ La red marfileña (4): las amazonas de la blogosfera”

Aquest és un article del blog que es publica periòdicament a El País digital, “África no es un país”, que treballa per una visibilitat responsable dels diferents esdeveniments que succeeixen en un continent tan gran i tan ric culturalment com Àfica.
En concret aquest article forma part d’un conjunt de narracions que sota el nom de “La red marfileña” dóna a conèixer diferents pràctiques comunicatives, relacionades amb l’ús de les noves tecnologies, que es duen a terme per diferents persones o col·lectius de la Costa de Marfil.
En la nostra anàlisi ens hem centrat en aquest article, ja que, sumat a la narració d’aquestes experiències activistes, fa referència a l’activisme de diferents dones.
D’aquesta manera, l’article ens sembla oportú pels següents motius:

  • Els articles que donen títol al compendi “La red marfileña”, lluny de les narracions estereotipades o tremendistes mitjançant les que normalment se’ns dóna a conèixer la realitat africana, s’escriu en tu to positiu i propositiu. Parla de propostes i d’activisme.
  • Els protagonistes d’aquests articles són la població civil. Si bé es pot fer referència a sistemes de Gobern corrupte o a necessitats o situacions de desigualtat a resoldre, els esdeveniments s’expliquen des de l’activisme de la població.
  • Es fuig d’una mirada paternalista o condescendent amb la realitat de Costa de Marfil. No hi ha una aprovació o una condició d’estranyesa davant aquests esdeveniments. Fet que, des d’una mirada occidental, moltes vegades es reprodueix.
  • En aquest article en concret es parla de l’activisme de les dones, sovint una part de la població o totalment invisibilitzada, o que són representades com a víctimes. Per tant, és un fet del tot inusual que es celebri el seu activisme.
  • Les dones són descrites com a actives, expertes, científiques, en continua formació i reciclatge, ambicioses, col·laboradores,… tot un seguit d’adjectius que promocionen una imatge de les dones i la feminitat totalment acord amb la realitat. I aquest és un fet del tot inusual que podem extrapolar a nivell mundial.
  • En l’exposició de les seves històries de vida, no s’utilitzen de manera demagògica diferents aspectes de la seva quotidianitat als que s’han d’enfrontar pel fet de ser dones. És a dir, el fet que siguin mares, que es dediquin a la indústria de la moda, que hagin tingut començaments difícils,… no s’utilitzen per maximitzar les fites aconseguides pel seu activisme, sinó que formen part d’elles mateixes i la seva vida.

Analitza les frases extretes de l’article:
– “Cuando era niña, quería ser panadera –ha confesado [Gislaine Atta], entre bromas y veras, en una entrevista para la revista digital femenina Ayana-. Desde que era pequeña, adoro el pan en todas sus formas. Así que cuando tenía seis o siete años me dije por qué no puedo hacer lo que me gusta””

  • Què et sembla que aquesta dona relati la seva història de vida a partir del primer desig que va tenir?
  • És usual que s’animi a la gent a seguir el seu propi camí? Creus que el fet que una persona descrigui la seva ambició des d’un desig tan íntim i quotidià d’alguna manera intervé en la manera en com aquesta ambició és entesa?
  • Et sembla que aquesta persona vol colonitzar el món o vol treballar amb el que li agrada en termes de sostenibilitat pròpia i del seu entorn?

– “Forman parte de un grupo selecto: auténticas amazonas del ciberespacio, procedentes de diferentes contextos y con formaciones diversas, que se unen por su común pasión por el mundo digital. Un mundo que se define con la palabra sororidad y que está lleno de profesionales que podrían sentar cátedra entre sus colegas europeos.”

  • Analitza el fet que s’identifiqui aquestes dones com un grup selecte. Fa referència a què és una excepció, o es refereix al fet que comparteixen interessos comuns?
  • Coneixes la paraula ‘sororitat’? Investiga i estableix igualtats i diferències amb ‘companyonia’ i ‘coordinació’. Un cop has fet aquest exercici, entens la necessitat d’utilitzar aquest concepte
  • Què opines sobre el final de la frase? Quina dimensió li dóna a l’activisme d’aquestes dones quan s’esmenta que poden ser un referent per la cultura europea?

[/av_textblock]

[av_one_fourth first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]

[av_button label=’DESCARREGA PDF’ link=’manually,https://educomunica.isf.es/wp-content/uploads/sites/40/2016/04/Bona-Pr_Red-Mafile%C3%B1a.pdf’ link_target=’_blank’ size=’small’ position=’center’ icon_select=’yes’ icon=’ue87f’ font=’entypo-fontello’ color=’custom’ custom_bg=’#02bac3′ custom_font=’#ffffff’]

[/av_one_fourth][av_one_fourth min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]

[av_button label=’ARTICLE ORIGINAL’ link=’manually,http://blogs.elpais.com/africa-no-es-un-pais/2013/10/la-red-marfilena-3.html’ link_target=’_blank’ size=’small’ position=’center’ icon_select=’yes’ icon=’ue835′ font=’entypo-fontello’ color=’custom’ custom_bg=’#02bac3′ custom_font=’#ffffff’]

[/av_one_fourth][av_hr class=’invisible’ height=’40’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]

[av_image src=’https://educomunica.isf.es/wp-content/uploads/sites/40/2016/07/red-marfilena.jpg’ attachment=’692′ attachment_size=’full’ align=’center’ animation=’bottom-to-top’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’][/av_image]

[av_hr class=’default’ height=’40’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]

[av_social_share title=’Compartir esta entrada’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=”][/av_social_share]

0 Comments

Submit a Comment

L'adreça electrònica no es publicarà.

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.