PROPOSTA DE CINEFÒRUM

Binta y la Gran Idea

Any: 2009

Direcció: Javier Fesser

Durada: 30 minuts

Producció: Enginyeria Sense Fronteres

Gènere: Ficció

Temes: Interculturalitat, Resolució de Conflictes, Escolarització, Perspectiva de Gènere

Recomanada: Es pot treballar a partir del segon cicle de primària.

Sinopsi: Binta és una nina africana de set anys. Viu al sud del Senegal i va al col·legi. Son pare és pescador i un amic li conta les coses meravelloses que succeeixen a les terres dels tubab (els blancs). Ells poden pescar milers de peixos amb vaixells més grans equipats de tècniques molt importants i viuen en l’abundància. També li conta que van armats per poder defensar les seves riqueses. Binta narra la vida al poblat i el treball col·lectiu (tot i que les terres són particulars). També parla sobre l’escola i sobre la necessitat que les nines vagin a escola. Ella redacta la gran idea del seu pare. Una idea molt original.

Per què és important: Les societats occidentals, tal com estem organitzades, no acostumem a pensar que les altres cultures que no són afins a les nostres, poden ser una font de coneixement i d’aprenentatge. De fet, el nostre sistema de coneixement i de relació amb el món, gairebé sempre s’estableix d’una manera vertical i unidireccional, és a dir, des de nosaltres cap als que consideram diferents o inferiors per diferents raons. Segons aquesta lògica, d’una banda acostumam a considerar les cultures diferents de les nostres com a poc riques, mentre que d’altra banda, naturalitzam que certes realitats que al nostre món no tolerem, com la no escolarització de les nines, es minimitzi com a un problema relacionat amb la pobresa i amb la diferència, i no amb la justícia global.

Objectius específics

  • Reflexionar sobre la injustícia social que suposa la no escolarització de les nines.
  • Entendre que hi ha altres valors de vida que no són els nostres, dels quals sempre podem aprendre.
  • Aprendre els valors de la responsabilitat i de la tolerància.

Propostes de treball i debat:

Allò que podem aprendre amb la interculturalitat

  • Sabu és una persona que es preocupa pel progrés de la humanitat. Després de les converses amb el seu amic Suleyman, el pare de Binta està convençut que el que fa l’home blanc pot portar a què les persones es destrueixin les unes a les altres. Sense saber-ho, està pensant en el desenvolupament sostenible. A partir d’aquest exemple, sabries definir desenvolupament sostenible? Fes recerca si és necessari.
  • El pare de Binta cerca, amb la seva adopció, que un nin tubab (blanc) pugui desenvolupar-se com persona i ser feliç. T’ha sobtat aquesta decisió? Per quin motiu?
  • En el film, Binta afirma: “El meu pare diu que hem d’aprendre del comportament dels ocells. Els ocells són tan llestos que prenen el millor del nord i el millor del sud”. Quins valors creus que els països del Nord haurien d’aprendre dels del Sud?
  • Fes una llista dels pros i dels contres de la cultura mallorquina i la cultura africana, i valora què podem aprendre els uns dels altres.
  • Les autopercepcions culturals

– Binta anomena color carn al seu color de pell. Creus que ella sap de quin color diem els tubab que tenim la nostra pell? Per quin motiu donem per fet que el color carn, és el color de les persones blanques?

– En el curtmetratge, hi ha diferents situacions que Samu, el pare de Binta, no entén.

  • Per exemple, què n’opina del rellotge suís que puntualment sona al migdia? I què creus que pensa del fet que els europeus puguem pescar tonelades de peix en un instant? Com explicaries el seu desconcert?
  • Estàs d’acord amb aquestes diferències? Per què? Creus que ens ajuda a ser més feliços i responsables amb el nostre entorn?

– Samu, el pare de Binta expressa: “Si seguim el camí que el primer món ens marca correm el risc que els fills dels nostres fills es quedin sense peixos, sense arbres, sense aire… i l’afany d’acumular béns ens porti a perdre el sentiment de solidaritat i que la por de perdre les riqueses acumulades ens porti a destruir-nos entre nosaltres. És per això que vull aportar el meu petit gra de sorra, sol·licit iniciar els tràmits d’adopció d’un nen tubab, ja deslletat si és possible, perquè pugui aquí desenvolupar-se com a persona i adquirir els coneixements necessaris per ser feliç en la nostra humil comunitat”.

– A partir de la lectura de la carta que el pare de Binta fa arribar a les autoritats, reflexiona sobre els conceptes: desenvolupar-se com a persona i adquirir els coneixements necessaris per ser feliç.

La importància de la formació

  • T’imagines que no sabessis llegir ni escriure? La vida et resultaria més fàcil o més difícil? Podries moure’t amb suficient llibertat?
  • Creus que amb l’escriptura i la lectura tenim més oportunitats de desenvolupar la nostra imaginació? La protagonista del film, perquè reclama al seu pare el dret a l’educació?
  • Per quin motiu creus que només a les nines se’ls discuteix el dret a l’educació?
  • Creus que llegir i escriure ens confereix cert poder?
  • En el cas de la pel·lícula, qui és el personatge que vol preservar i no compartir el seu poder? Què creus que està protegint?

Per saber més:
Àfica a l’escola. Escola a l’Àfrica