PROPOSTA DE CINEFÒRUM

Niños de agua

Direcció: Luna Haro, Marta Martínez
Durada: 16 minuts
Producció: Enginyeria Sense Fronteres
Gènere: Documental
Temes: Drets Universales, Vida digne, Sosenibilitat
Recomanada: Es pot treballar a partir del segón cicle de primaria.

Sinopsi: Documental que representa el dia a dia d’alguns nins i nines d’una comunitat de El Salvador que necessiten desplaçar-se per cercar l’aigua que necessiten per cobrir les seves necessitats bàsiques. En concret, a partir de dues experiències de vida, observarem les diferències que existeixen entre qui ja té accés a l’aigua i qui encara no.

Per què és important: Les societats occidentals o dels països del nord ens hem acostumat a un fàcil i còmode accés a l’aigua. Sigui per consum propi com per treballar, gairebé no som conscients de com l’accés a l’aigua beneficia la nostra salut i organitza el nostre temps quotidià. Aquesta realitat però no és igual per a tothom. Gràcies a aquest documental descobrirem diferents realitats que no només ens ajudarà a valorar el que tenim, sinó que també ens permetrà descobrir tots els enormes beneficis que comporten un accés a l’aigua de qualitat.

Objectius específics:

  • Aproximar-nos a altres experiències de vida i valorar el seu testimoni.
  • Valorar l’aigua com a recurs que beneficia la nostra salut i la gestió del nostre temps
  • Donar importància al treball que es realitza a favor d’una comunitat.

Propostes de treball i debat:

La importància d’un bon accés a l’aigua

  • L’aigua és un producte de primera necessitat. No només la necessitem per beure cada dia. Intenteu enumerar per quantes coses més la necessitem. Segons la llista que heu fet, només la necessitem per estar alimentats i fer net?
  • Si no tenim un bon accés a l’aigua, és fàcil o difícil obtenir-la pel nostre benestar? I per poder-la utilitzar en els oficis? Ara podem aconseguir l’aigua d’una manera còmode. No obstant, segur que a la teva localitat hi ha alguna font pública que va ser el primer abastiment d’aigua de la comunitat. Sense una font, de què depèn la comunitat? Com s’organitza la vida sense aigua?
  • Alguns dels nins i nines del documental han tingut mal de cap o mal de panxa per culpa que l’aigua a cops no és potable. Investiga què cal per què l’aigua sigui potable:
    – És el mateix l’aigua que corre per un riu que l’aigua que roman quieta en un llac, bassa o estany? Què li cal per fer-la potable?
    – Els circuits de l’aigua són molt diversos. Investiga quins circuits faran que l’aigua sigui més potable i quins no.
    – A cops a les fonts o a les basses també hi van a veure insectes. Quins insectes poden ser perillosos per fer que l’aigua no sigui bona?

La distribució del temps

  • Els nins i nines protagonistes d’aquest documental s’han de desplaçar un mínim de tres hores per cercar aigua. Calcula:
    – Si les persones podem caminar quatre quilometres en una hora, quants quilometres caminen cada dia?
    – Situa sobre un mapa fins on arribaries si sortissis caminant des de casa i fessis tota aquesta distància.
    – Com creus que afectaria la teva vida si haguessis de fer aquesta distància cada dia per anar a cercar aigua?
  • Escriu o enumera totes les coses que fas des que et lleves fins que vas a dormir. Després d’elaborar aquesta llista, respon:
    – Amb quant temps et lleves abans d’anar a l’escola? Si haguessis d’anar a cercar aigua, a quina hora et llevaries?
    – Quantes hores tens de temps lliure cada dia? Quantes coses fas en el teu temps lliure? Si haguessis de gastar 3 hores al dia per anar a cercar aigua, quantes coses deixaries de fer?

Transversalitat/Competències:

Vocabulari específic: Globalització econòmica, Privatització, Fons Monetari Internacional, Drets Humans Universals

Per saber més:

Ecolisima, el dret a l’aigua
Mapa de la distribució mundial de l’aigua